Nauka projektowa, która nie jest zamknięta w sztucznych ramach panujących standardów w systemie nauki pamięciowej, bazujących głównie na zdawaniu testów, pozwala na naturalny rozwój ciekawości i kreatywności uczniów Rozwiązywanie realnych problemów, niekonwencjonalne podejście do zagadnień nauki z różnych dziedzin i stawianie ucznia w roli kreatora sposobu przyswajania wiedzy – to tylko kilka założeń, które reprezentuje model STEAM Ta metoda pracy z uczniami łączy w sobie zagadnienia z zakresu nauk ścisłych, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki Głównym założeniem przywoływanego modelu jest wykształcenie w młodych ludziach kompetencji przyszłości, które pozwolą na lepsze odnalezienie się na rynku pracy oraz na poznanie s Koncepcja edukacji oparta na 5 filarach: nauki, technologii, inżynierii, matematyki oraz sztuki Połączenie aspektów nauk ścisłych oraz sztuki pozwala na lepsze przyswojenie i wykorzystanie wiedzy na różnych płaszczyznach skupiając się w dużej mierze na rozwoju technologicznym Forma edukacji bazująca na zajęciach projektowych i warsztatowych wspomaga kreatywne procesy tworzenia nowych rozwiązań Skupienie się na wielu obszarach nauki przyczynia się do zdobywania przez uczniów szerokiego spektrum umiejętności z każdej dziedziny oraz dodatkowych zdolności logicznego i kreatywnego myślenia, pracy zespołowej i wielu innych Nauczanie z pomocą STEAM staje się bardziej efektywne poprzez czynny udział uczniów w zajęciach i umożliwienie im swobodnego eksperymentowania z materiałami przeznaczonymi do nauki